Brak | Niewiele | Umiarkowanie | Dużo | Bardzo dużo | |
---|---|---|---|---|---|
Nieprzyzwoity język | |||||
Przemoc / Groza | |||||
Seks | |||||
Nagość / Nieskromność | |||||
Wątki antychrześcijańskie | |||||
Fałszywe doktryny |
14-letni geniusz informatyczny, Hiro Hamada , po śmierci rodziców mieszka ze swoją ciotką i starszym bratem Tadashim w mieście San Fransokyo (fantazyjna krzyżówka Tokio z amerykańską metropolią). Chłopak dużo czasu poświęca na nielegalne walki robotów. Pewnego dnia zostaje jednak złapany i trafia do aresztu. Starszy brat Hiro, chcąc skierować chłopaka na dobrą drogę, pokazuje mu „szkołę dla kujonów”, do której sam uczęszcza. Tam Hiro poznaje przyjaciół brata, a także stworzonego przez niego robota Baymax, który jest prototypem super opiekuna medycznego. Dzięki wizycie w szkole Tadashi uświadamia młodszemu bratu, że może zrobić ze swoich zdolności dużo lepszy użytek. Celem Hiro staje się teraz dostanie do tej elitarnej placówki. A zostanie tam przyjęty, jeśli uda mu się swoim projektem wywrzeć wrażenie na profesorze Callaghan’ie. Chłopak postawia więc stworzyć coś naprawdę nowego i wyjątkowego …
Mimo że „Wielka Szóstka” nie zawiera żadnych bezpośrednich odniesień do chrześcijaństwa, ani też jakichkolwiek do niego aluzji, to prezentuje system wartości bardzo doń zbliżony. W animacji tej bez trudu odnaleźć można pochwałę wielu tradycyjnych cnót i wartości cenionych wysoko również w chrześcijaństwie. Żeby uniknąć gołosłowia wymieńmy kilka z nich:
– Poświecenie dla bliźniego aż do oddania własnego życia
– Negatywny stosunek do poszukiwania prywatnej zemsty
– Pokazanie, że dobro należy czynić nawet wrogom (główny bohater ratuje córkę człowieka, który odpowiada za śmierć jego brata)
– Przekonanie że z talentów należy robić właściwy użytek, wykorzystując je dla dobra innych
– Zganienie chciwości i dążenia do sukcesu za wszelką cenę
– Pokazanie jak dobre jest dla rozwoju młodego człowieka posiadanie pozytywnego wzorca w najbliższym otoczeniu
– Akcentowanie znaczenia więzi rodzinnych i przyjaźni
Poza powyższymi zaletami filmu, warto też zwrócić uwagę na na jeszcze jeden wartościowy wątek filmu, a mianowicie na poruszany tu dość szeroko problem przeżywania żałoby i cierpienia po stracie bliskich. Główny bohater, którego poznajemy, gdy jest już sierotą, traci też starszego brata. W przezwyciężaniu traumy z tym związanej pomaga Hiro robot Baymax i czworo przyjaciół. Poruszanie tego tematu w sposób dość otwarty, a jednocześnie przystępny dla dzieci i młodzieży, to niewątpliwie jeszcze jedna zaleta tego familijnego obrazu.
Pewne zastrzeżenia budzić natomiast może brak jakiejkolwiek krytyki wobec faktu, że w pewnym momencie główny bohater ewidentnie okłamuje swoją ciotkę. Wprawdzie ma to charakter epizodyczny, a Hiro w przeciwieństwie do do swego wręcz idealnego brata pokazywany jest raczej jako „trudny” chłopiec, a nie wzór do naśladowania, to jednak brak jakiegokolwiek zganienia czy kary za takie postępowanie, pozostaje głównym mankamentem tego filmu.
Niemniej, w przypadku tej produkcji, jej zalety wyraźnie przeważają nad wadami. Sam zaś film jest na tyle atrakcyjny dla młodszej widowni (zwłaszcza przesympatyczny robot Baymax) i na tyle znośny dla starszej, że polecamy go bez większych zastrzeżeń do wspólnego rodzinnego oglądania.
Marzena Salwowska
18 kwietnia 2015 20:20