Filmy
Księżniczka i Żaba

Ocena ogólna:  Wyraźnie zły (-2)

Tytuł oryginalny
The Princess and the Frog
Data premiery (świat)
25 listopada 2009
Data premiery (Polska)
15 stycznia 2010
Gatunek
Animacja / Dla dzieci
Czas trwania
97 minut
Reżyseria
Ron Clements, John Musker
Scenariusz
Ron Clements, John Musker. Rob Edwards
Obsada
Nika Noni Rose, Bruno Campos, Keith David, Jenifer Lewis, Peter Bartlett, John Goodman, Jim Cummings, Michael-Leon Wooley, Terrence Howard, Oprah Winrey
Kraj
USA
BrakNiewieleUmiarkowanieDużoBardzo dużo
Nieprzyzwoity język
Przemoc / Groza
Seks
Nagość / Nieskromność
Wątki antychrześcijańskie
Fałszywe doktryny

Nieco „przerobiona” wersja klasycznej baśni o księżniczce mającej pocałować pięknego księcia zaklętego w brzydką żabę. Tym razem księżniczką jest Tiana, wywodząca się z biednej rodziny, czarna dziewczyna, która żyjąc i pracując w Nowym Orleanie, marzy o otwarciu wielkiej restauracji. „Księciem” zaś jest pewien młody lekkoduch z zamożnej rodziny, któremu jednak rodzice odcięli dopływ do pieniędzy (na imię mu Naveen). Tak się składa, iż w wyniku zaklęć magicznych jednego z czarowników Voo Doo, oboje oni zostają zamieni w żaby i aby znów stać się ludźmi nie wystarcza, iż się pocałują.  Dlatego też, Tiana i Naveen udają się przez bagna Luizjany do mieszkającej na odludziu kapłanki Voo Doo (zwanej „Mama Odie”) , która za pomocą „białej magii” ma przywrócić im ludzką postać.

Księżniczka i Żaba / filmweb.pl

Księżniczka i Żaba / filmweb.pl

Trzeba przyznać, iż  jeśli chodzi o stronę wizualną i „artystyczną” tej filmowej baśni, to ogląda się ją całkiem dobrze. Tradycyjna, ale zarazem nowoczesna animacja, ciekawy pomysł na fabułę, wartka akcja, intrygujące postaci – to czyni ów film na wspomnianych płaszczyznach atrakcyjnym i ciekawym. Niestety znacznie gorzej to wygląda, gdy przejdziemy do analizy moralnych i światopoglądowych aspektów wspomnianej produkcji. Prawdą jest, że są tu dobre i cenne rzeczy, spośród których przede wszystkim należy wymienić pochwałę ciężkiej pracy, dowartościowanie tradycyjnego małżeństwa, a także pewną niechęć do materializmu (czyli wskazanie na starą prawdę, iż „pieniądze szczęścia nie dają”). Niestety jednak te kawałki dobrego i pożywnego mięsa są tu zanurzone w gęstym, ciężkim do strawienia i zepsutym sosie, który karmi złe skłonności w naszych duszach. Toksycznymi składnikami tego zepsutego sosu są:

Wspieranie przekonania o istnieniu tzw. białej magii. Mimo że, bajka ta pokazuje złe działanie praktyk okultystycznych związanych z kultem VooDoo, jednocześnie jednak jako receptę na takowe wskazuje sięgnięcie po pomoc w postaci tzw. białej magii. Tiana i Naveen będąc przemienionymi w żaby udają się bowiem do „Mamy Odie”, okultystycznej kapłanki i czarownicy (zwanej zresztą tu wyraźnie jako „dobry lekarz VooDoo”), po to by zdjęła z nich zły urok.  I w istocie rzeczy, owa kobieta, w pewien sposób, za pomocą swych czarów pomaga im wrócić do ludzkiej postaci.

Duch zmysłowości, przepychu i nieskromności objawiający się w większej części tego filmu. Akcja tej filmowej bajki toczy się w Nowym Orleanie, czyli mieście słynącym z tzw. „wielkiego luzu” (który ma z kolei wiele swych ciemnych i złych moralnie stron). Niestety, część z objawów dekadencji i degeneracji owego miasta została pokazana w „Księżniczce i Żabie” w sposób sugerujący raczej aprobatę dla takowych, aniżeli zganienie czy krytykę tego stanu rzeczy. Chodzi tu przede wszystkim o bliskie i poufałe tańce pomiędzy mężczyznami a niewiastami, wyraźnie nieskromne i próżne stroje kobiet, a także po prostu pewien dziwaczny duch objawiający się w ciągłym dążeniu do „imprezowania” i „balowania”. Na końcu okazuje się nawet, iż wymarzona przez Tianę wielka restauracja pełni też rolę dancingu, czyli mówiąc bardziej tradycyjnie „tancbudy”.

Podsumowując zatem: „Księżniczka i Żaba” mocno miesza ze sobą biblijne i tradycyjnie chrześcijańskie wartości z de facto pogańskimi i światowymi pseudowartościami. Wyszedł więc z tego brzydki potworek.

7 grudnia 2015 09:11