Brak | Niewiele | Umiarkowanie | Dużo | Bardzo dużo | |
---|---|---|---|---|---|
Nieprzyzwoity język | |||||
Przemoc / Groza | |||||
Seks | |||||
Nagość / Nieskromność | |||||
Wątki antychrześcijańskie | |||||
Fałszywe doktryny |
Ta w miarę nowa produkcja Netflixa opowiada o Sylwestrze (w tej roli: Andrzej Seweryn), polskim emigrancie, który osiadł na stałe w Paryżu, by tam odnieść sukces zarówno jako ceniony krawiec, jak i przebierający się w damskie stroje transwestyta oraz tzw. drag queen. Gdy Sylwester zamierza już przejść na emeryturę dostaje list od swej polskiej wnuczki z prośbą o pilny przyjazd do rodzinnego kraju. Okazuje się bowiem, iż jego rodzona córka, której od dawna nie widział, zapadła na groźną chorobę nerek i potrzebny jest jej szybko przeszczep tego organu.
Na płaszczyźnie moralnej oraz światopoglądowej serial „Królowa” równolegle łączy w sobie dwa wątki: dobry i zły. Ten pierwszy – czyli dobry – opowiada historię rodzinnego przebaczenia oraz pojednania. Ten drugi – a więc zły – stanowi propagandę na rzecz grzechów sodomii oraz transwestytyzmu. Jako że ów drugi z wątków nie jest w tej produkcji Netflixa wcale poboczny, ale stanowi jego bardzo silny element, trudno jest nam uznać taką mieszaninę zła i dobra za coś godnego – choćby z poważnymi zastrzeżeniami – polecenia czy docenienia. Co więcej, można się obawiać, iż ów dobry wątek rodzinnego pojednania oraz przebaczenia został przez twórców potraktowany jako parawan do propagowania homoseksualizmu oraz transwestytyzmu. W takim zaś wypadku ludzi tych (czyli np. scenarzystów i reżyserów „Królowej”) należałoby postrzegać niczym „wilków, którzy przychodzą w owczych skórach” – przed którymi to wszak przestrzegał nasz Pan i Zbawca Jezus Chrystus (por. Mateusz 7, 15). A nawet, jeśli nie takie były intencje autorów serialu, to, praktycznie rzecz biorąc, wielu widzom prawdopodobnie trudno będzie oddzielić od siebie promowane w nim dobro i zło. Poza tym, powstało już naprawdę tyle pięknych historii o przebaczeniu i rodzinie, które pozbawione są tego typu elementów, by nie trzeba było posiłkować się takimi co najmniej wątpliwymi tworami jak pro-sodomska i pro-transwestycka „Królowa”.
Mirosław Salwowski
Obrazki zostały wykorzystane w recenzji za następującymi witrynami internetowymi:
www.filmweb.pl; www.rytmy.pl