Filmy
Kraina Lodu 2

Ocena ogólna:  Wyraźnie niebezpieczny albo dwuznaczny (-1)

Tytuł oryginalny
Frozen II
Data premiery (świat)
20 listopada 2019
Data premiery (Polska)
22 listopada 2019
Rok produkcji
2019
Gatunek
Animowany
Czas trwania
103 minuty
Reżyseria
Jennifer Lee, Chris Buck
Scenariusz
Jennifer Lee, Allison Schroeder
Obsada
Polski dubbing: Katarzyna Łaska, Lidia Sadowa, Magdalena Wasylik, Anna Cieślak, Czesław Mozil, Paweł Ciołkosz, Agnieszka Przekupień, Marcin Przybylski, Arkadiusz Janiczek
Kraj
USA
BrakNiewieleUmiarkowanieDużoBardzo dużo
Nieprzyzwoity język
Przemoc / Groza
Seks
Nagość / Nieskromność
Wątki antychrześcijańskie
Fałszywe doktryny

W tej odsłonie owego kinowego hitu Elsa i Anna wraz z przyjaciółmi udają się w długą podróż do Zaczarowanego Lasu po to, by znaleźć pomoc dla swego Królestwa (którego nazwą jest Arendelle). Miejsce do którego bohaterowie animacji się udają – Zaczarowany Las – jest zamieszkane przez jeden z ludów, z którym swego czasu kontakt nawiązał dziadek Elsy i Anny, król Arendelle. Mimo jednak początkowo pokojowego charakteru tych kontaktów z biegiem czasu doszło do walki pomiędzy żołnierzami Arendelle, a ludem zamieszkującym Zaczarowany Las. Elsa i Anna, udając się zatem do tej krainy, będą musiały się też zmierzyć z przeszłością swego Królestwa.

Na płaszczyźnie artystycznej „Kraina lodu II” jest iście porywająca. Wspaniałe zdjęcia, piękna grafika, wartka i ciekawa akcja – to wszystko sprawia, że film ogląda się z prawdziwą przyjemnością. Animacja ta ma również swoje silniejsze walory natury moralnej, gdyż miłość, przyjaźń, odwaga, uczciwość oraz lojalność są w niej pokazywane z życzliwością i sympatią. Nie wszystko jednak w tym aspekcie zasługuje już tu na pochwałę. Elsa na przykład, przez dłuższe fragmenty filmu, pokazana jest w dość nieskromnym stroju (ma w dużym stopniu obnażone ramiona), co zresztą niezbyt pasuje do innych strojów tam ukazanych, które swym wyglądem przypominają ubiory z XIX wieku, a więc zasadniczo są skromne i przyzwoite. Fakt, iż główna bohaterka wyróżnia się tu nieskromnym strojem, zastanawia, a ponadto może umacniać i tak już wszak bardzo silną akceptację dla tym podobnego sposobu ubierania się. Drugim z wątpliwych moralnie elementów omawianej animacji jest fakt, iż Anna kilkukrotnie zamierza się całować (lub całuje się) ze swym przyszłym narzeczonym. Nie jest to pocałunek w policzek, ale chodzi tu o całowanie się „usta – usta”, co jest już dość dwuznaczne. Oczywiście sam w sobie taki pocałunek nie jest jeszcze pożądliwy czy namiętny i zwłaszcza dzieci mogą go odbierać w kategoriach niewinnej romantyczności. Chodzi jednak o to, że w miarę dorastania przyzwyczajone one do widoku takich romantycznych pocałunków (usta-usta) mogą łatwo przejść do porządku dziennego do akceptacji prawdziwie pożądliwych i namiętnych pocałunków polegających na stykaniu się języków ze sobą (czyli nie tylko usta-usta, ale też „język-język”). Na pierwszy rzut oka oba rodzaje pocałunków wizualnie są wszak do siebie podobne. To trochę podobna kwestia jak z przyzwyczajaniem dzieci do skromnego sposobu ubierania się. Owszem, jeśli np. ubierze się małą dziewczynkę w obcisłe leginsy to normalnego człowieka ani rówieśników dziewczynki nie będzie to prowokować do grzesznych myśli, tym nie mniej dziewczynka, która od małego była ubierana w ten sposób może łatwo przejść do porządku dziennego nad takim sposobem odziewania się, gdy zacznie dorastać. A wtedy już problem realny zaistnieje.  O ile więc, obecność w tej animacji wspomnianych wyżej pocałunków da się jeszcze jakoś usprawiedliwić zważywszy na to, że głównymi odbiorcami tej produkcji są dzieci, o tyle należy doradzać rodzicom, by w miarę dorastania swych pociech uwrażliwiały je na to, by wystrzegały się jak zarazy pewnych rodzajów pocałunków.

Więcej na temat kwestii moralności pocałunków można przeczytać w poniższych artykułach:

Jeszcze większe problemy pojawiają się, gdy przyglądamy się bardziej doktrynalnej i światopoglądowej stronie filmu „Kraina lodu 2”. Magia i czary są tu bowiem wszechobecne, a odniesienia do świata nadprzyrodzonego raczej nie przypominają tradycyjnie chrześcijańskiej ich wizji. O ile bowiem np. w „Opowieściach z Narnii” Lew Aslan był zobrazowany tak, iż bardzo łatwo było go utożsamić z Panem Jezusem, o tyle w „Krainie lodu 2” widzimy i słyszymy tylko o żywiołach ziemi, Naturze i różnych duchach. Brak jest tutaj jakiejkolwiek postaci o charakterze nadprzyrodzonym, która mogłaby być utożsamiana z jedynym Bogiem albo naszym Panem Jezusem Chrystusem. Co więcej, przeciwnik magii, którym jest dziadek Elsy i Anny (dawniejszy król Arendelle) jest pokazany w animacji w sposób odstręczający. I podkreślmy, że ten nieżyczliwy jego obraz jest tutaj osadzony w kontekście właśnie jego niechęci do magii, której wyznawcami mają być mieszkańcy Zaczarowanego Lasu. Zresztą, gdy widzimy, w jaki wizualny sposób są ukazani z jednej strony mieszkańcy Królestwa Arendelle, z drugiej zaś osoby zamieszkujące Zaczarowany Las to oczywistym skojarzeniem jest to, iż ci pierwsi wzorowani są na chrześcijan pochodzenia europejskiego (albo też przynajmniej przynależących do europejskiej kultury), a ci drudzy przypominają swym wyglądem pogańskich Indian. Summa summarum zaś więcej racji w owej animacji wydaje się po stronie mieszkańców Zaczarowanego Lasu, którzy są wyznawcami magii.

Movies Room

Podsumowując, nie wiemy, czy polecać rodzicom choćby i bardzo ostrożne oglądanie tej bajki z dziećmi. Wszak nawet niejedna dorosła osoba nie potrafi wychwycić wskazanych wyżej niebezpieczeństw zawartych w tej bajce, a cóż dopiero tu mówić o dzieciach. To jednak, że nie dostrzega się takowych niebezpieczeństw, nie oznacza, że nie wyrządzą one nam żadnej szkody.

Mirosław Salwowski

PS. Drogi Czytelniku jeśli doceniasz naszą pracę w dziele propagowania dobrej i chrześcijańskiej kultury oraz uwrażliwiania na dostrzeganie złych lub wątpliwych moralnie i światopoglądowo aspektów przemysłu filmowego to prosimy Cię o wsparcie finansowe naszej działalności. Uczynić to możesz wpłacając dowolnie wybraną przez siebie kwotę pieniężną na poniższe konto bankowe:

22 1140 2004 0000 3402 4023 1523
Mirosław Salwowski, Toruń

Dane do przelewu bankowego dla osób z zagranicy to:

PL 22 1140 2004 0000 3402 4023 1523

Kod SWIFT: BREXPLPWMBK

Mirosław Salwowski, Toruń

24 listopada 2019 14:16