Brak | Niewiele | Umiarkowanie | Dużo | Bardzo dużo | |
---|---|---|---|---|---|
Nieprzyzwoity język | |||||
Przemoc / Groza | |||||
Seks | |||||
Nagość / Nieskromność | |||||
Wątki antychrześcijańskie | |||||
Fałszywe doktryny |
Film ten został oparty na prawdziwych wydarzeniach. Główny jego bohater to Jan Baalsrud, jeden z członków dywersyjnej grupy, która została przerzucona na teren okupowanej przez Niemcy podczas II wojny światowej Norwegii. Niestety, wszyscy z członków owej grupy zostali wyłapani i zabici przez Niemców, a przeżyć udało się tylko Janowi, który przez kilka następnych miesięcy będzie uciekał przed niemieckimi żołnierzami, próbując przedostać się do neutralnej, a więc niezaangażowanej w działania wojenne Szwecji.
Na płaszczyźnie moralnej i światopoglądowej film ten należy pochwalić za pokazanie wielkiej odwagi, poświęcenia, patriotyzmu oraz więzi, która łączyła Norwegów w trudnych czasach niemieckiej okupacji. Dodatkowym atutem jest tutaj też brak epatowania widzów np. wulgarną mową, sama zaś przemoc i groza odmalowana w tym obrazie nie sprawia wrażenia zbyt „rozrywkowej”. Co prawda można zadawać pytania o moralną stosowność niektórych metod używanych tak przez Jana, jak i osoby mu pomagające – chodzi o fakt mówienia bądź zachęcania do poświadczania nieprawdy – jednak w ramach katolickiej teologii moralnej istnieją dwa podejścia do oceny takich zachowaniach. Pierwsze z nich mówi, że coś takiego jest kłamstwem (a więc czymś zawsze niedozwolonym). Drugie z nich skłania się jednak do postrzegania takowych czynów jako tzw. zastrzeżenia domyślnego, a więc czegoś, co nie jest samo w sobie kłamstwem i może być usprawiedliwione w pewnych sytuacjach. Jednak nawet, gdyby uznać, za zasadne pierwsze z tych podejść to w najgorszym razie film by pokazywał, iż Jan oraz pomagające mu osoby dopuszczały się w ekstremalnych sytuacjach jedynie najmniejszych z powszednich grzechów (co oczywiście nie zasługiwałoby wtedy na pochwałę, jednak należałoby zachować wówczas pewne proporcje w krytyce takich zachowań).
Warto też dodać, iż sytuacja Norwegii w czasie II wojny światowej była jasna, jeśli chodzi o ocenę tego, kto wówczas dzierżył nad nią legalną władzę. Otóż, pomimo faktycznej okupacji przez Niemcy tego kraju, tak król Norwegii, jak i dotychczasowy jego rząd odmówili uznania nad sobą protektoratu III Rzeszy, popierając norweski ruch oporu. Mimo więc, że w okupowanej Norwegii działał kolaboracyjny w stosunku do Niemiec rząd Vidkuna Quislinga, nie ma wątpliwości, kto wówczas był legalną władzą w tymże kraju. Jeśli więc chodzi o ocenę omawianego filmu to i pod tym względem nie można mu zarzucić popierania bądź usprawiedliwiania jakiejś buntowniczej działalności przeciwko legalnym rządom – co niestety jest częstą wadą współczesnych produkcji kinowych oraz telewizyjnych.
Podsumowując, polecamy zatem ów film jako tak ciekawe pod względem fabuły i akcji, jak i budujące na płaszczyźnie moralnej oraz światopoglądowej kino.
Mirosław Salwowski
PS. Drogi Czytelniku jeśli doceniasz naszą pracę w dziele propagowania dobrej i chrześcijańskiej kultury oraz uwrażliwiania na dostrzeganie złych lub wątpliwych moralnie i światopoglądowo aspektów przemysłu filmowego to prosimy Cię o wsparcie finansowe naszej działalności. Uczynić to możesz wpłacając dowolnie wybraną przez siebie kwotę pieniężną na poniższe konto bankowe:
22 1140 2004 0000 3402 4023 1523
Mirosław Salwowski, Toruń
Dane do przelewu bankowego dla osób z zagranicy to:
PL 22 1140 2004 0000 3402 4023 1523
Kod SWIFT: BREXPLPWMBK
Mirosław Salwowski, Toruń
3 stycznia 2020 16:22