spacer po linie mniejszy Filmy
Spacer po linie

Ocena ogólna:  Wyraźnie niebezpieczny albo dwuznaczny (-1)

Tytuł oryginalny
Walk the Line
Rok produkcji
2005
Gatunek
Biograficzny
Czas trwania
136 minut
Reżyseria
James Mangold
Scenariusz
Gil Dennis, James Mangold
Obsada
Joaquin Phoenix, Reese Witherspoon, Ginnifer Goodwin, Robert Patrick
Kraj
USA
BrakNiewieleUmiarkowanieDużoBardzo dużo
Nieprzyzwoity język
Przemoc / Groza
Seks
Nagość / Nieskromność
Wątki antychrześcijańskie
Fałszywe doktryny

Filmowa biografia znanego amerykańskiego muzyka Country, Johny’ego Casha. Obserwujemy tu jego losy od trudnego dzieciństwa na prowincji (nadużywający alkoholu ojciec, który dodatkowo odnosi się do syna z niechęcią), poprzez początki jego kariery muzycznej, pierwsze małżeństwo (które kończy się rozwodem), załamanie nerwowe i ponowny związek, tym razem  z June Curter. Akcja filmu zatrzymuje się na końcówce lat 60-tych XX wieku.

NIEPRZYZWOITY JĘZYK

Kilkanaście razy użyte są tu wulgarne bądź nieprzyzwoite słowa.

PRZEMOC

Kilka scen pokazujących bijatykę, trzaskanie drzwiami w czyjąś twarz, rzucanie butelkami w tłum ludzi, itp.  Jest to jednak włączone w szerszy kontekst pokazanej w filmie historii i nie odnosi się wrażenia, by przemoc pełniła tu funkcję polegającą na dostarczaniu widzom rozrywki.

SEKS

Jest tu kilka wizualnych bądź słownych odniesień do seksu, ale nie są one zbyt dosadne bądź wyraziste.

NAGOŚĆ/NIESKROMNOŚĆ

Kilka ujęć pokazujących kobiety w strojach z głębokim dekoltem.

STOSUNEK DO CHRZEŚCIJAŃSTWA

Zawarte w tej produkcji odniesienia do chrześcijaństwa zazwyczaj są życzliwe i ciepłe. Szczególnie widzimy to na przykładzie mamy i brata głównego bohatera – oboje są pokazani jako pobożni chrześcijanie, a zarazem przedstawieni zostali tu przychylnie i z sympatią. Mimo to jednak, przedstawiony w filmie życiorys Johna Casha w stosunku do rzeczywistej historii jego życia okrojony został z dużej części nawiązań do chrześcijaństwa, które faktycznie miały tam miejsce.

FAŁSZYWE DOKTRYNY ORAZ OBECNOŚĆ NIEKTÓRYCH Z WARTOŚCI MORALNYCH

Trudno zaprzeczyć temu, iż w omawianym obrazie jest kilka mocnych moralnie punktów. Niszczycielskie zło tkwiące w pijaństwie jest tu pokazane z wyrazistością na przykładzie ojca głównego bohatera.  Widzimy też jak Johny Cash popada w pijaństwo, rozwiązłość seksualną, a także bierze narkotyki, ale po tym możemy obserwować jego zerwanie z tymi nieprawościami. Z drugiej strony, niektóre z grzechów wydają się być tutaj pokazywane w raczej przychylnym świetle. Główny bohater po swym pierwszym małżeństwie, związuje się z rozwódką (co jest cudzołóstwem), by „żyć z nią długo i szczęśliwie”.  Scena, w której Cash gra w więzieniu m.in. dla „morderców i gwałcicieli” też wzbudza dwuznaczne uczucia. W pewnym momencie wyciąga on bowiem szklankę z wodą, którą pija się w owym miejscu i pozdrawia jego mieszkańców słowami: „Chylę przed wami czoła, że pijecie tę żółtą wodę”. To brzmi wręcz jak „Chwała bohaterom!”.

 

18 października 2013 20:26