Frozen2 Filmy
Kraina Lodu

Ocena ogólna:  Dobry ale z poważnymi zastrzeżeniami (+2)

Tytuł oryginalny
Frozen
Data premiery (świat)
20 listopada 2013
Data premiery (Polska)
29 listopada 2013
Rok produkcji
2013
Gatunek
Animacja / Dla dzieci
Czas trwania
108 minut
Reżyseria
Chris Buck, Jennifer Lee
Scenariusz
Jennifer Lee
Obsada
Kristen Bell, Josh Gad, Idina Menzel, Alan Tudyk, Jonathan Groff, Ciarán Hands
Kraj
USA
BrakNiewieleUmiarkowanieDużoBardzo dużo
Nieprzyzwoity język
Przemoc / Groza
Seks
Nagość / Nieskromność
Wątki antychrześcijańskie
Fałszywe doktryny

Bajkowa opowieść o dwóch siostrach – Elzie i Annie. Niegdyś były one ze sobą bardzo zżyte, lecz skończyło się to,  gdy starsza Elza w czasie zabawy nie kontrolując swych magicznych mocy przypadkowo poważnie zraniła Annę. Od tej pory Elza trzyma na dystans Annę obawiając się, by podobna sytuacja znów się nie powtórzyła.  W ten sposób obie siostry dorastają obok siebie, ale będąc sobie praktycznie obce. Kiedy Anna i Elza przechodzą w wiek dojrzewania vel dorosłości, nadchodzą jednak pewne wydarzenia, które staną się szansą na odmienienie tego stanu rzeczy. Otóż, pewnego dnia, Elza  w przypływie gwałtownych emocji znów przestaje kontrolować swe magiczne moce – tym razem efektem tego staje się zamienienie całego jej królestwa w kraj ciągłej zimy, śniegu, lodu i mrozu. Ona ucieka też przed ludźmi, kryjąc się w zbudowanej przez siebie wieży z lodu. Anna postanawia ją odnaleźć, pragnąc wyswobodzić swój kraj z wiecznej zimy, jak też próbując odzyskać ze swą siostrą dawne bliskie i serdeczne relacje.

Moralnym sednem „Krainy Lodu” jest z pewnością podkreślenie tego na czym polega prawdziwa i w pełni autentyczna miłość do  bliźniego. Jest to ukazane na przykładzie różnych bohaterów i wzajemnych relacji w tej bajce. Widzimy więc tu Annę, która by dotrzeć do serca swej siostry wyrusza w bardzo niebezpieczną podróż. Podziwiamy Kristoffa, który darząc miłością Annę rzuca się jej na ratunek. Mamy też nawet zabawnego śniegowego bałwanka Olafa gotowego stopnieć w świetle ciepłych promieni słonecznych, by uwolnić królestwo od wiecznej zimy. Miłość jest więc tu pokazana, jako gotowość do poświęcenia się i ofiary na rzecz drugich. To, co stanowi istotę miłości, zostało tu podkreślone tym bardziej w zestawieniu z powierzchownym uczuciem, którym początkowo Anna darzyła poznanego na balu Hansa.

Kraina Lodu /filmweb.pl

Kraina Lodu /filmweb.pl

Niestety jednak, omawiany film ma też swoje bardziej wątpliwe, a nawet jawnie złe elementy. Czymś takim jest sposób ukazania tu magii. Co prawda magia sprawia tutaj znacznie więcej kłopotów i problemów niż dobrych rzeczy, jednak pokazana jest ona też, jako mogąca być wykorzystywana w pozytywny sposób.  Po drugie, w pewnych momentach filmu widzimy swoistą metamorfozę Elzy, która objawia się też w jej zewnętrznym wyglądzie. Otóż, niewiasta ta ze skromnie i przyzwoicie ubranej przemienia się w kobietę odzianą w dość zmysłową suknię, której twarz przykrywa wyrazisty makijaż. Ten wątek nie jest do końca rozwinięty, jednak na końcu filmu, gdy wszystko kończy się już dobrze, Elza ciągle pojawia się właśnie w takim zmysłowym stroju i wyraźnym „make up” – to może zaś sugerować poparcie dla podobnych sposobów ubierania się (gdyż wcześniej, gdy  tłumiła ona swe uczucia, nie chcący raniąc przy tym swą siostrę, była odziana w skromny i wstydliwy sposób).

Co więcej, w sztandarowej, a będącej ilustracją dla powyżej opisanej sceny, piosence tego filmu „Let it go”  padają następujące słowa: „No right, no wrong, no rules for me. I’m free„. W tłumaczeniu na polski oznacza to: „Bez dobra, bez zła, żadnych zasad dla mnie. Jestem wolna„. Aż trudno uwierzyć, że tak nihilistyczne, anarchistyczne i skrajnie libertyńskie przesłanie zostało umieszczone w tej bajce dla dzieci.

Mimo wszystko, „Kraina Lodu” wydaje się być jednak filmem godnym polecenia i obejrzenia ze względu na wskazaną wyżej lekcję na temat tego, czym jest prawdziwa miłość. Chrześcijańscy rodzice powinni zadbać jednak o to, by w odpowiedni sposób zneutralizować niewielkie, ale jednak pozytywne lub dwuznaczne odniesienie do magii, nieskromności i libertynizmu zawarte w tej bajce.

21 grudnia 2016 09:56