Filmy
Dziadek do orzechów i cztery królestwa

Ocena ogólna:  Dobry (+3)

Tytuł oryginalny
The Nutcracker and the Four Realms
Data premiery (świat)
26 października 2018
Data premiery (Polska)
2 listopada 2018
Rok produkcji
2018
Gatunek
Familijny/Fantasy
Czas trwania
99 minut
Reżyseria
Lasse Hallström, Joe Johnston
Scenariusz
Ashleigh Powell
Obsada
Mackenzie Foy, Keira Knightley, Morgan Freeman, Helen Mirren, Jayden Fowora Knight, Matthew Macfadyen, Jack Whitehall, Richard E. Grant, Ellie Bamber, Tom Sweet, Prince
Kraj
USA
BrakNiewieleUmiarkowanieDużoBardzo dużo
Nieprzyzwoity język
Przemoc / Groza
Seks
Nagość / Nieskromność
Wątki antychrześcijańskie
Fałszywe doktryny

Film opowiada historię Klary Stahlbaum, która z Londynu przeniesiona zostaje do baśniowej krainy. Tam dowiaduje się, iż jej zmarła matka była kiedyś królową rządzącą czterema królestwami – Śnieżynek, Kwiatów, Słodyczy i Zabawy. Obecnie, po śmierci władczyni, pierwsze trzy zagrożone są przez sprawującą rządy w czwartym złowrogą Matkę Cyrkonię, która rości sobie prawo do absolutnej władzy we wszystkich pozostałych państwach. Dziewczynka musi dokonać wyboru – czy wracać do domu czy też raczej bronić swych poddanych.

Film ten ma zalety takie jak:

– pochwała odwagi i poświęcenia dla bliźnich, które wyrażać się mogą w bronieniu ich przed niesprawiedliwą napaścią (dotyczy to zwłaszcza sprawujących rządy), a także podziw dla lojalności jaką wykazuje się chociażby, będący wiernym żołnierzem, tytułowy „dziadek do orzechów”,

– promocja wzorca dobrej władczyni, która zamiast kierować się egoizmem i próżnością dba o dobro poddanych,

– pokazanie, że pozory mogą mylić (ostatecznie bowiem to nie Matka Cyrkonia okazuje się żywić wrogie zamiary, a zagrożenie dla królestw przychodzi z zupełnie niespodziewanej strony),

– ukazanie zgubnego wpływu pychy i żądzy władzy, które pchają tutaj czarny charakter do dokonania zamachu stanu i sprowadzają dla ludu zagrożenie tyranią i zniewoleniem,

– wzruszające prorodzinne zakończenie, ukazujące, iż warto przezwyciężyć wynikające z pewnych trudnych doświadczeń zgorzknienie i okazywać sobie życzliwość.

Z powodu tych zalet produkcja ta godna jest polecenia mimo pewnych nielicznych usterek, takich jak dość bezkrytyczne pokazywanie zwyczajów w rodzaju tańczenia walca, nieco wątpliwych występów baletnic czy też krótkie ujęcia niezbyt skromnego stroju (choć w przypadku tego ostatniego nosi go postać zdecydowanie negatywna).

Michał Jedynak

25 listopada 2018 11:37